Twee nuchtere families. Beiden uit Noord-Holland en beiden al ruim een halve eeuw pionier in de supermarktbranche. De families Kat en Van den Broek kennen elkaar al jaren en zien elkaar liever als collega dan als concurrent. Dus wanneer de directeuren van Dirk en DekaMarkt op een dag tegelijkertijd zoeken naar een nieuwe locatie rond Apeldoorn, bedenken ze dat samenwerking winstgevend voor beiden kan zijn.
Dirk Kat en Dirk van den Broek lijken in veel opzichten op elkaar. Beiden rasondernemers. Dirk Kat begint een kruidenierszaak in Velsen in 1941. Van den Broek in 1942 op het Mercatorplein in Amsterdam. In de decennia erna breiden beide families hun supermarktformule uit tot de ketens DekaMarkt en Dirk. Wanneer in 2001 de toenmalige Dirk-directeur Henk van den Broek en DekaMarkt topman Jan Kat de concurrentie bespreken ontstaat het plan om de krachten te bundelen. Zeven jaar later wordt DRG als overkoepelende organisatie opgericht.
DRG wil klanten inspireren en verrassen met vernieuwende en onderscheidende formules en maximaal voordeel bieden op het gebied van prijs/kwaliteitverhouding, assortiment, service en gemak. Dat is de manier om continuïteit op de lange termijn te waarborgen en een aantrekkelijke formule te blijven.
DRG wil een autonome groei realiseren die minimaal gelijk is aan de marktgroei. Dat doen wij onder meer door klantvoordeel centraal te stellen in al onze beslissingen en activiteiten. Ook doen we dat door acquisitie van verkooppunten in bestaande en aangrenzende regio’s en door aansluiting van andere familiebedrijven. Zo kunnen wij onze marktpositie versterken, regionaal een dominante speler zijn en blijven én maximaal synergievoordeel realiseren.
Door formule-uitgangspunten centraal te stellen en optimaal gebruik te maken van technologische ontwikkelingen wil DRG zich blijvend onderscheiden en focus aanbrengen. Een goed voorbeeld hiervan zijn onze eigen productiebedrijven. Hiermee houden we alles in eigen beheer en leveren we onderscheidende versproducten die de kwaliteit en winstgevendheid verbeteren.
Ook als het gaat om het aantrekken en behouden van getalenteerde medewerkers hebben wij een duidelijke focus. Zo bieden wij uitdagende verantwoordelijkheden en volop ondersteuningen voor verdere ontwikkeling binnen DRG. Alleen met een heldere focus op wat echt belangrijk is kunnen wij ons meten met de marktleider.
Detailresult Groep kiest ervoor om dit alles op een duurzame en verantwoorde wijze te doen. Zo nemen wij verantwoording voor maatschappelijke problemen als milieu, gezondheid en veiligheid én streven we ernaar een positieve bijdrage hieraan te leveren. Dat gebeurt onder meer door het aanbod van duurzaam geproduceerde, gezonde voeding, duurzame inzetbaarheid van medewerkers, veiligheid voor klanten en medewerkers en het efficiënt omgaan met energie.
Dirk van den Broek is een familiebedrijf met een rijke historie. Gestart in 1942 door Dirk van den Broek met een melkzaak in Amsterdam en tot op de dag van vandaag één van de bekendere merken in Nederland. De 131 vestigingen zijn verspreid over Nederland. De kerngebieden zijn Noord- en Zuid-Holland.
DekaMarkt is in 1941 opgericht door Dirk Kat. Hij opende in 1949 onder de naam Kijkgrijp de eerste zelfbedieningswinkel. In 1955 volgde in IJmuiden de eerste echte supermarkt compleet met verse producten. Daarna ontwikkelde de supermarktketen zich razend snel. Er zijn 98 winkels.